UJK Ekonomia Niestacjonarne

Forum dla studentów I roku II stopnia niestacjonarnych kierunku ekonomia na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach

#1 2014-06-10 08:02:17

AGA

Użytkownik

Punktów :   

Zagadnienia prawo gospodarcze - opracowane

1 Różnice między koncesją a zezwoleniem polegają na tym, że:
1) zezwolenia nie dotyczą działalności gospodarczej objętej monopolem;2) zezwolenia są wydawane w wyniku sprawdzenia możliwości uchylenia zakazu wykonywania działalności gospodarczej, który został ustanowiony ze względu na ochronę życia i zdrowia ludzkiego, bezpieczeństwa i porządku publicznego, tajemnicy państwowej, zobowiązań międzynarodowych itp.;3) obowiązek uzyskania zezwoleń na poszczególne rodzaje działalności określają odrębne ustawy;4) warunki uzyskania zezwoleń określają odrębne ustawy, w sposób zróżnicowany odpowiednio do specyfiki gospodarczej, której dotyczą;5) wydawanie zezwoleń następuje w trybie przepisów k.p.a., zmodyfikowanych niekiedy przepisami szczególnymi;6) zezwolenia (niezależnie od przyjętej nazwy) są decyzjami administracyjnym i podlegają ochronie oraz wzruszeniu według zasad przyjętych w przepisach k.p.a.;7) zezwolenia mają charakter decyzji związanej;8) wydanie zezwolenia na wykonywanie niektórych rodzajów działalności gospodarczej wiąże się przede wszystkim z wyrażeniem zgody na utworzenie w sensie prawnym pewnej organizacji (jednostki gospodarczej), za pomocą której można prowadzić działalność objętą zezwoleniem (np. banku, zakładu ubezpieczeń).Wymóg uzyskiwania zezwoleń może być ustanowiony tylko w ustawie. O wydanie zezwolenia na podjęcie działalności gospodarczej w danej dziedzinie może ubiegać się przedsiębiorca dopiero po uzyskaniu wpisu do ewidencji lub rejestru przedsiębiorców. W stosunku do zezwolenia ustawa używa określenia wydaje lub jego odpowiedników wydawanie, wydanie, natomiast w odniesieniu do koncesji posługuje się pojęciem udziela. Wydanie zezwolenia jest obowiązkiem organu i następuje po stwierdzeniu, że przedsiębiorca spełnia warunki wymagane prawem.

2. cechy charakterystyczne działalności regulowanej
działalność regulowana - działalność gospodarczą, której wykonywanie wymaga spełnienia szczególnych warunków, określonych przepisami prawa.Podejmowanie działalności gosp. regulowanej następuje po wpisie do rejestru działalności regulowanej. Rejestry te prowadzą różne typy podmiotów np. MARSZAŁKOWIE, ORG. SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO (STAROSTA) PREZES NBP, ORGANY SAMORZĄDU ZAWODOWEGO (NP. IZBY LEKARSKIE, ADWOKACKIE). Działalność regulowana, obok koncesji i zezwoleń jest jednym ze sposobów reglamentacji działalności gospodarczej. Określa ona najmniej uciążliwe dla przedsiębiorców obowiązki i ograniczenia. O tym, czy dany rodzaj działalności gospodarczej jest działalnością regulowaną stanowią przepisy regulujące tego rodzaju działalność gospodarczą. Działalność regulowana polega na zastąpieniu zezwoleń na prowadzenie niektórych rodzajów działalności gospodarczej wpisem do odpowiedniego rejestru.  Wpis ten następuje po złożeniu przez przedsiębiorcę wniosku oraz dwóch oświadczeń:że znane są przepisy ustawy regulującej daną działalność że w pełni spełnia wymogi określone w ustawie  Oświadczenie to przedsiębiorca składa w organie ewidencyjnym lub prowadzącemu rejestr. W zakresie niektórych rodzajów działalności ustawodawca stanął więc na stanowisku, że to przedsiębiorca jest odpowiedzialny za prowadzenie działalności zgodnie z obowiązującymi normami, toteż wystarcza jego oświadczenie w tym zakresie. Z kolei organowi prowadzącemu rejestr działalności regulowanej przysługują uprawnienia kontrolne.

3. budowa krs
Krajowy Rejestr Sądowy składa się ztrzech odrębnych elementów. Są to: - rejestr przedsiębiorców4, - rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej (dalej: rejestr stowarzyszeń), oraz
- rejestr dłużników niewypłacalnych.

4.Zgłoszenie osoby fizycznej do CEIDG i jakie są alternatywne formy zgłoszenia
Aby osoba fizyczna mogła rozpocząć działalność gospodarczą, musi uzupełnić i złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku. Wpis jest dokonywany nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do CEIDG poprawnego wniosku. Przedsiębiorca może we wniosku jednak określić późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej, niż dzień złożenia wniosku.
Numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy w CEIDG jest numeridentyfikacji podatkowej (NIP). W momencie założenia jednoosobowej działalności gospodarczej, prywatny numer NIP osoby fizycznej staje się numerem firmy. Jeżeli osoba nie posiada potwierdzenia nadania numeru NIP lub nie pamięta numeru, to w Urzędzie Skarbowym można złożyć formularz NIP-5 w celu otrzymania duplikatu. Zaświadczeniem o wpisie do CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG. Organy administracji publicznej nie mogą domagać się od przedsiębiorców okazywania, przekazywania lub załączania do wniosków zaświadczeń o wpisie w CEIDG. Nie ma obowiązku okazywania zaświadczeń o nadaniu numeru NIP i REGON w sytuacji, gdy odpowiednie numery znalazły się we wniosku.Integralną częścią wniosku o wpis do CEIDG jest żądanie:
a)      wpisu albo zmiany wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);b)      zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników;c)      zgłoszenia płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszenia oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznych rolników;d)      przyjęcia oświadczenia o wyborze przez przedsiębiorcę formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (opodatkowanie kartą podatkową polega na opłacaniu stałej kwoty podatku niezależnie od wartości faktycznie uzyskiwanych przychodów. Taka forma ryczałtu sprawdza się w firmach zatrudniających niewielu pracowników oraz posiadających swoją siedzibę w niewielkich miejscowościach).
Wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG składa się również oświadczenie o braku orzeczonych – wobec osoby, której wpis dotyczy – zakazów, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Do wniosku o wpis do CEIDG przedsiębiorca może dołączyć zgłoszenie rejestracyjne lub aktualizacyjne, o których mowa w przepisach o podatku od towarów i usług. (takie zgłoszenia może dołączyć przedsiębiorca, który rozpoczyna działalność objętą VAT, czyli ten przedsiębiorca, który płaci podatek od towarów i usług
5. cechy ceidg
przedsiębiorca będzie mógł rozpocząć działalność gospodarczą już w dniu złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Rejestracji działalności ma służyć formularz CEIDG-1, którego wypełnienie ma zająć nie więcej niż 15 minut.
Celem idei wprowadzenia CEIDG jest umożliwienie ewidencjonowania działalności gospodarczej w formie elektronicznej. Wszystko w ramach działającego już „Jednego okienka”. Formularz rejestracyjny będzie więc zawierał dane potrzebne również:
urzędom skarbowym (zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej prowadzącej samodzielnie działalność gospodarczą);
Głównemu Urzędowi Statystycznemu (wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej lub o zmianę cech objętych wpisem);
Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych (zgłoszenie/zmiana płatnika składek) oraz Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (zgłoszenia oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników)
Centralną ewidencję prowadzi w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki a do jej zadań należy:
ewidencja przedsiębiorców będących osobami fizycznymi;
udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie;
umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru sądowego;
umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów w CEIDG oraz wprowadzającego je organu
6. Pojęcie przedsiębiorcy
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej wskazuje dwie istotne cechy przedsiębiorcy, a mianowicie: działalność we własnym imieniu oraz wykonywanie działalności gospodarczej.
Podmioty, które mogą być przedsiębiorcami
Przedsiębiorcą może być:
osoba fizyczna,
osoba prawna,
jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną.Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.
7. mikro mały i sredni przedsiebiorca
za mikroprzedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych: 1.) zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz 2.) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Pojęcie małego przedsiębiorcy
Za małego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro.
Pojęcie średniego przedsiębiorcy
Za średniego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników orazosiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro.
8. zawieszenie działalności gospodarczej
Zawieszenie działalności gospodarczej to czasowe zaprzestanie jej prowadzenia, które może trwać od 30 dni do 24 miesięcy. awieszenie działalności gospodarczej jest korzystne dla przedsiębiorcy przede wszystkim ze względu na występujące w tym okresie ulgi finansowe i udogodnienia podatkowe. Przedsiębiorca zaprzestaje opłacania zaliczek na poczet podatku dochodowego. Poza tym nie musi składać deklaracji VAT. W okresie zawieszenia przedsiębiorca zostaje również wyrejestrowany z ZUS, co skutkuje brakiem konieczności opłacania składek. Należy jednak pamiętać, że:po upływie 30 dni od zapłaty ostatniej składki na ubezpieczenie zdrowotne traci się prawo do świadczeń zdrowotnych - warto skorzystać z dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego lub z ubezpieczenia zdrowotnego swoich członków rodziny;okres zawieszenia działalności nie jest liczony do lat pracy uprawniających do otrzymania emerytury.Przede wszystkim zawiesić działalność może tylko i wyłącznie przedsiębiorca, który prowadzi jednoosobową działalność, a więc nie zatrudnia pracowników
9 źródła prawa gospodarczego
Konstytucja
Prawo UE ( ratyfikowane umowy)
ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - kodeks cywilny
ustawa z dnia 15 września 2000 r. - kodeks spółek handlowych
ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. - prawo działalności gospodarczej
ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym
Ustawa z dnia 22 grudnia 1995 r. o wydawaniu "Monitora Sądowego i Gospodarczego
Przepisy szczegółowe np.
z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych
z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach
z dnia 16 września 1982 r. - prawo spółdzielcze
z dnia 29 sierpnia 1997 r. - prawo bankowe

Offline

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
GotLink.pl